Банер

Новий номер

№10(353) травень 2017



	 

	Молочна продуктивність

	купити електронну версію:

	  
Архів номерів
Передплата

Основні рубрики

 


 



Агентство Промышленных Новостей

«Ваш урожай — наша турбота»: новий погляд на агрострахування

Дмитро СІРИЙ, спеціально для "АС"
6 вересня Міжнародна фінансова корпорація (International Finance Corporation, IFC), компанія Syngenta, ПАТ «Креді Агріколь Банк» та СК «АХА Страхування» у рамках комплексної програми для агробізнесу «Ваш урожай — наша турбота» запустили інноваційний продукт для страхування озимої пшениці.

 

Проблема №1
Брак коштів. Сьогодні це стало проблемою №1 для багатьох господарств, і зрозуміло чому: падіння цін на сільгосп­продукцію, девальвація національної валюти, складний доступ до банківського фінансування, скасування (нехай і поступове) повернення державою ПДВ тощо. Водночас, ризики виробництва лишаються, а подекуди через кліматичні зміни й збільшуються.
 
Допомогти в розв’язанні цієї проблеми могло б агрострахування, але ситуація з ним в Україні нагадує анекдот: «Страхування, як жінка для чоловіка: дорого, складно і незрозуміло». Більше того, різноманітні фінансові махінації, банальні «кидки» і т.п. у багатьох відбили бажання мати справу з агрострахуванням…
 
«Оцінюючи роботу з нашими аграріями, ми виявили проблему: добровільного страхування посівів майбутнього врожаю практично немає, — повідомляє член правління ПАТ «Креді Агріколь Банк» Лариса Бондарєва. — Тому що на ринку мало професійних гравців, котрі пропонують якісний продукт, висока вартість страхових продуктів, відсутність довіри до гравців, продуктів і до того, що в разі настання страхової події виплати реально відбудуться». Поєднавшись, ці та інші фактори призвели до того, що «…рівень страхування в Україні — менше 5%, у порівнянні з показником у США, який перебуває на рівні 80%, — звертає увагу голова регіонального представництва IFC в Україні та Білорусі Руфат Алімарданов. — Експерти IFC знають про проблеми, які є на ринку агрострахування, і розробляють інструменти для їхнього розв’язання. Тому сьогодні ми пропонуємо новий страховий продукт на ринку України, який, сподіваємось, посприяє більш активному використанню агрострахування та стане важливим інструментом у керуванні ризиками в агробізнесі».
 
На захисті інвестицій
Новостворений продукт призначений для страхування озимої пшениці від таких небезпек, як погодні ризики, епідемій, що виникли внаслідок несприятливих погодних умов, протиправних дій третіх осіб і нападів тварин. Страховка складається з двох фаз — зимові та весняно-літні ризики — з відповідним відшкодуванням після кожної з них. Одним з особливостей нового продукту є те, що на першому етапі рівень покриття площі під культуру становить 95%, у порівняні з традиційними до 70%. Крім того, урегулювання страхових випадків і виплати здійснюються за кожен загиблий гектар площі під культурою. Наприклад, на полі площею 25 га виник ризик, через який постраждала окрема ділянка цього поля площею 10 га. Відповідно, страхове урегулювання здійснюватиметься саме на цих 10 га. Умова для виплат — зниження густоти стояння пшениці на 50% і більше від зафіксованої густоти на початку страхування.

«У весняно-літній період оцінка збитків відбувається за біологічною оцінкою врожайності чи за фактом збирання, але ми рекомендуємо використовувати перший варіант, — пояснює спеціаліст з оцінки ризиків IFC Андрій Заріпов. — За нього на поле виїжджає спеціально навчена людина, яка має відповідний сертифікат, і разом із фермером визначає постраждалі ділянки: виокремлюються певні точки, на ділянці 1 м² зрізаються колоски, які обшулушуються, зважуються, виміряється вологість тощо. Зібрані дані вони порівнюють із застрахованим рівнем урожайності, який вимірюється наступним чином: середня трирічна врожайність господарства -30%. Якщо врожайність нижче цього рівня — агровиробник отримує компенсацію за кожен недобір центнерів. Але це також значить, що перші 30% зниження урожайності — відповідальність аграрія. Бо страхування — це не компенсація 100% захисту. У кожного повинна залишатись своя відповідальність — це пробаланс ціни та інтересів».

Щодо вартості страхування, то воно становитиме на зимовий період — 4% від страхової суми, а на весняно-літній — 3%. При цьому до 50% цих витрат покриватимуться Syngenta та «Кредіт Агріколь Банк», зазначає Лариса Бондарєва. Тобто сільгоспвиробники заплатять тільки половину страхової премії: 2% і 1,5% відповідно.

«Разом із тим, варто зауважити, що експерти IFC, Syngenta, «Креді Агріколь Банк» та «АХА Страхування» розробили продукт, який кардинально відрізняється від усього того, що зараз маємо в Україні», — підкреслює віце-президент СК «АХА Страхування» Максим Межибицький. І однією з головних його відмінностей є простота та зрозумілість. «Новий страховий продукт, який має бути зрозумілим і прозорим. Усі процедури прописані в рамках продукту. Є окремі документи, які будуть доступні для агровиробника, і прописано покрокову методику: як ми приймаємо на страхування, як оцінюємо, якщо наступають ризики, і, які дії повинні відбуватися, коли наступають ризики і є зниження врожайності. Ми говоримо про методики, процедури, які сам виробник може взяти, і сповідуємо принцип: один замір робить страхова компанія, другий — агровиробник. На всіх кроках обов’язково агровиробник чи його представник знаходиться разом із страховою компанією. Ми говоримо про довіру, прозорість і чіткі правила», — доводить Андрій Заріпов.
 
При цьому жодних додаткових довідок — все дуже просто, підкреслює керівник відділу з розвитку бізнесу ТОВ «Сингента» в Україні Хелен Фейрлемб. «Довідки необхідні тільки в настанні надзвичайних або кримінальних ситуацій. Будь-який фермер працює, щоб вирощувати врожай, а не збирати довідки. Аби зафіксувати страховий випадок, потрібно лише зателефонувати 272 з мобільного», — додає Хелен Фейрлемб.
 
Важливо, що при запровадженні нового страхування гарантується своєчасність виплат, адже продукт перестраховано в товаристві Swiss Re (Schweizerische Rückversicherungs-Gesellschaft AG, укр. Швейцарське перестрахувальне товариство) — в одній із найбільших перестрахувальних компаній у світі.

На першому етапі реалізації нова програма страхування буде впроваджуватись у Вінницькій, Полтавській і Черкаській областях. При цьому головний акцент робитиметься на невеликих і середніх господарствах, у яких найсильніше відчувається недофінансування.

Аби спробувати нове страхування на своїх полях, потрібно придбати продукти Syngenta, або скористатись фінансуванням від «Кредіт Агріколь Банк» у строк до 15 листопада. Обсяг посівної, який вони профінансували, є основою для розрахунку страхової суми. До 15 грудня на зв’язок вийде представник страхової компанії, аби узгодити огляд посівів і забезпечити зворотній зв'язок про їхній стан. До 1 травня він також допоможе пролонгувати договір на весняно-літній період. Більш детальну інформацію можна отримати, звернувшись до відділу фінансових рішень Syngenta або найближчого відділення «Кредіт Агріколь Банк». Крім того, творці нового продукту страхування проведуть близько 30 семінарів у районних управліннях Міністерства аграрної політики та продовольства України Вінницької, Полтавської та Черкаської областей, де детально розкажуть про агрострахування та новий продукт.

Резюмуючи…
Та, водночас, умови, в яких буде стартувати програма, складно назвати сприятливими… «Змінити ставлення до чогось уже більш-менш стійкого значно складніше, ніж якби цього ставлення не було. Тому іноді ми зіштовхуємося з негативною реакцією, — підсумовує Андрій Заріпов. — І ми розуміємо: за рік ситуацію не змінити — повинна бути комбінація: інформація + позитивний досвід агровиробників. Саме тому наша програма трирічна. За цей час ми будемо навчати людей та вдосконалювати продукт. Хочеться показати, що ця програма працює, і вона сильно відрізняється від тих, що є на ринку. Ми працювали над цим страхуванням тривалий час і втілили в продукті багато інноваційних моментів з тим, щоб сільгоспвиробники відчували, що вони захищені: щоб не трапилось — вони можуть покладатися на страхування».
   

Опубліковано в журналі

№19(338) жовтень 2016

Cхожі статті

Страхування з підстраховкою держави
Перші плоди страхового року
Страховики світу активізуються
Як забезпечити стабільність агробізнесу?
Порівняльна характеристика продуктів страхування озимих культур