Банер

Новий номер

№10(353) травень 2017



	 

	Молочна продуктивність

	купити електронну версію:

	  
Архів номерів
Передплата

Основні рубрики

 


 



Агентство Промышленных Новостей

Довгоочікуваний оптимізм від ДПЗКУ

Інна ПИЛИПЕНКО
спеціально для "Агробізнес Сьогодні"
Після численних скандалів і змін все ж таки змогли збільшити фінансові результати минулого року, почали модернізувати свої підприємства і вийшли на конструктивний діалог зі стратегічним китайським партнером, принаймні, так звітує оновлена команда найбільшого національного трейдера — Державної продовольчо-зернової корпорації України (ДПЗКУ).

 

Відбілити репутацію
Олександр Григорович, який виконує обов’язки Голови Правління ПАТ «ДПЗКУ» з початку жовтня, вочевидь, усвідомлював, яку саме історію отримує у спадок. Кілька його попередників оскандалилися через катастрофічні крадіжки та сумнівні оборудки, потрапили під кримінальне розслідування. Декого навіть звинувачували в економічному шпигунстві. Окрім того, компанія має шлейф відповідальності за повернення складного китайського кредиту, отриманого попередньою владою.

Тепер нова команда покликана не тільки продовжити формувати репутацію відомства як надійного партнера на внутрішньому та зовнішньому ринках, але й ефективно підготувати компанію до майбутньої приватизації. Ніхто не сумнівається, що це буде надскладний і довгий процес, який потребує принципово нового осмислення. У ­ДПЗКУ навіть створили спеціальне управління, основним завданням якого стане як раз підготовка компанії до продажу. Окрім того, до кінця грудня має завершитися перша за останні 5 років переоцінка активів корпорації, яка має визначити їх «чесну» ринкову вартість.

Поки що за наявності величезного кредиту, суттєвої дебіторської заборгованості, найвірогіднішим потенційним покупцем ДПЗКУ можна називати хіба що кредиторів-китайців.

Тож, у будь-якому разі налагодження діалогу з китайськими партнерами, яке до призначення нового керівника зайшло у глухий кут, є сьогодні одним із головних викликів для корпорації.

Приречені на китайське
партнерство
«Деякі надскладні умови договору, який було підписано у 2012 році з нашим стратегічним партнером — Китайською національною корпорацією машинної промисловості і генеральних підрядів (ССЕС), довгий час були бар’єром у наших відносинах, — визнає нинішній керівник ДПЗКУ. — Вихід знайдений у тому, що найскладніші питання поки нами відкладені на подальше опрацювання. Натомість ми спільно із ССЕС сконцентрувалися на взаємовигідних напрямах, в яких вбачаємо реальну перспективу».

Упродовж листопада представницька делегація Китаю зацікавлено оглянула об’єкти елеваторних потужностей в Україні і пішла на конструктивні перемовини. Керівник ДПЗКУ задоволений тим, що вдається активізувати співпрацю з китайською стороною у рамках реалізації спільного проекту з поставок українських зернових до Китаю та інших напрямів спільної діяльності, передбачених Генеральним та кредитними договорами.

Так, за результатами спільної роботи в період з 14 листопада по 6 грудня цього року ДПЗКУ вдалось досягнути домовленостей щодо послідовності та приблизних термінів реалізації визначених у ході роботи пріоритетних інвестиційних проектів, серед яких — поставки з КНР засобів захисту рослин (19 млн дол. США), придбання рейдового судна-довантажувача (10 млн дол.), а також закупівля 500 вагонів-зерновозів у 2017 році (20 млн дол.).

«Щоб остаточно запустити ці проекти у дію, ми маємо узгодити їх також з керівництвом китайського Ексімбанку. Для вирішення цього питання наша делегація відвідає КНР ще до кінця поточного року», — підкреслює очільник ДПЗКУ.

Окрім того, ДПЗКУ ініціювала здешевлення кредиту в 1,5 млрд дол., що виданий корпорації під державні гарантії України. Завдяки співпраці з Міністерством фінансів та Міністерством закордонних справ вже вдалося вийти на переговори щодо можливостей зниження кредитної ставки до 3%. «Китайська сторона із розумінням ставиться до ситуації», — запевняє Олександр Григорович. Нагадаємо, підсумкова вартість кредиту становить близько 5,5%.

Без вагонів не поїдемо
Загалом українська сторона вкрай задоволена результатом перемовин, особливо тим, що представники ССЕС із розумінням ставляться до нинішнього становища у логістиці. Адже ситуація із забезпеченням вагонами для перевезення зерна від потреби є на сьогодні особливо критичною — виконання плану із перевезень у корпорації становить наразі лише 40%. І це нині проблема усіх трейдерів, яка тисне на загальний ринок, сприяє появі спекулянтів. Зриваються експортні контракти, компанії занурюються у штрафи. Тому загалом на придбання вагонів-зерновозів впродовж трьох років ДПЗКУ планує спрямувати 160 млн дол. «На першому етапі у 2017 році сподіваємось виготовити до 500 вагонів, у 2018 —1000 і у 2019 — ще 1500, — уточнює Олександр Григорович. — Інтерес до виготовлення вагонів вже проявили як Крюківський вагонобудівний завод, так і концерн «Азовмаш».

Форвардами підтримати
аграрія
Яскравим свідченням потепління відносин із китайським партнером у ДПЗКУ називають і анонсовану ще у листопаді масштабну програму закупівлі зернових майбутнього врожаю.

Зі слів очільника ДПЗКУ, вперше за історію корпорації вдалось у короткий термін узгодити з китайською стороною не тільки план закупівлі зернових на наступний рік, а й всю форвардну програму 2017 року. При чому, як було повідомлено, знову ж таки вперше за свою історію корпорація здійснюватиме форвардні закупівлі озимих культур.

«Ми раді, що нам вдалось розпочати форвардну програму заздалегідь, ще восени, аби сільгоспвиробник вже на початку нового календарного року отримав авансові кошти, які він зможе використати для вчасного проведення весняно-польових робіт, закупівлі дешевших засобів захисту рослин та палива ще до початку сезону», — говорить Олександр Григорович. І зазначає, що з початку листопада компанія вже отримала понад 40 заявок на поставку більше 35 тис. т пшениці в рамках форвардних закупівель озимих.

У рамках своєї форвардної програми ДПЗКУ планує закупати як озимі, так і ярі зернові культури врожаю 2017. Загалом йдеться про 200 тис. т продовольчої та фуражної пшениці, 200 тис. т кукурудзи і до 150 тис. т ячменю та сої. На авансування сільгоспвиробників у рамках цієї програми спрямують понад 1 млрд грн.

Драйвер — модернізація
Вивести компанію на стабільну прибутковість, переконані в ДПЗКУ, допоможе ставка на модернізацію підприємств корпорації. Цього року її змогли організувати, зі слів керівника, виключно за власний рахунок, виділивши 230 млн грн. «Наразі із запланованого обсягу капітальних інвестицій нами реалізовано проектів на суму в 125 млн грн. Роботу у цьому напрямі буде продовжено», — запевняє Олександр Григорович. Тим більше, на його думку, загальна сума інвестицій у спільні з китайською стороною проекти може становити понад 500 млн дол. США. Ці проекти планується реалізувати до 2020 року.

Зокрема, китайських партнерів зацікавила реконструкція портових елеваторів корпорації, що дозволить збільшити пропускну спроможність портових потужностей до понад 5 млн т на рік. Загальна вартість такої реконструкції, за попередніми розрахунками, сягає близько 100 млн дол. Окрім того, майже 130 млн дол. планується направити на реконструкцію лінійних елеваторів та млинів корпорації, що дозволить зменшити виробничі витрати більш ніж на 35%. Відповідно, обсяги закупівель та зберігання для подальшого експорту будуть суттєво збільшені. «Але ці проекти потребують детальних розрахунків. Ми будемо готові повернутися до обговорення цих питань тільки після того, як усі філії нададуть якісні інвестиційні плани з оцінкою їх ефективності. Вже після цього всю консолідовану інформацію ми надамо китайській стороні для подальшого опрацювання», — уточнює в. о. голови Правління.

Те саме стосується і будівництва нового елеватора у м. Чорноморськ загальною потужністю перевалки 5 млн т на рік, завдяки якому обсяги одноразового зберігання вантажів збільшаться до 300 тис. т, та буде можливість приймати судна всіх типів із максимальною осадкою до 14 м і дедвейтом до 100 тис. т. Вартість такого проекту оцінюється у 134 млн дол., але питання складне і потребує здійснення додаткових організаційних заходів, розповідає керівник, зокрема, виділення земельної ділянки, проведення детальних розрахунків, підготовки ТЕО тощо. Тож у перемовинах з китайськими партнерами до нього також повернуться після повного опрацювання.

На шляху до рекорду
Одночасно з налагодженням двосторнніх відносин із китайськими партнерами ДПЗКУ останнім часом значно покращила показники діяльності. На кінець листопада філії корпорації заготовили більше 2,3 млн т. «За 5 місяців цього маркетингового року ми вже заготовили більше ніж за весь минулий рік. Впевнені, цьгоріч вийдемо на власний історичний рекорд з обсягів заготівлі», — розповідає Олександр Григорович.

Окрім того, у двічі корпорація наростила експорт борошна, вийшовши цього сезону на перше місце серед експортерів української борошномельної продукції. Новий керівник корпорації наголошує на забезпеченні питомої ваги продукції переробки не тільки на зовнішньому, а й на внутрішньому ринках. «Основний прибуток формується на наших виробництвах, які завдяки переробці суттєво виросли у маржинальності, — переконує Олександр Григорович. — Філії можуть заробляти дуже непогано. Починають, наприклад, зі встановлення грануляторів, отримують висівки, пластівці. Для збільшення частки корпорації на внутрішньому ринку до кінця маркетингового року плануємо запуск власної торгової марки та формування мережи фірмових магазинів на підприємствах корпорації».

Тільки ефективність
Загалом своїм головним завданням найбільший вітчизняний зернотрейдер називає підвищення ефективності. По-перше, динаміку ефективності у використанні кредитних коштів обов’язково треба продемонструвати перед стратегічним партнером. Китайці у своїй роботі заточені виключно на отримання прибутку. І ризиків на себе вони не беруть. «І при цьому вибору у нас немає. Адже другу частину кредиту нам не бачити, якщо партнери не переконаються у системному ефективному використанні першого траншу своїх інвестицій», — констатує керівник.

По-друге, Олександр Григорович має амбіцію довести, що державна компанія може працювати ефективно. «Фінансовий результат — це основний критерій успішності будь-якої компанії. І я впевнений, корпорація, за умови ефективного управління, може і буде працювати з прибутком», — каже очільник ДПЗКУ.

Підсумовуючи роботу за 11 місяців 2016 року, Олександр Григорович констатує: філії корпорації заробили понад 130 млн грн. «Порівняно з аналогічним періодом минулого року маємо зростання уп’ятеро, адже тоді цей показник становив лише 26,7 млн грн», — підкреслює керівник.

Більш демократичним і менш вразливим до корупційних ризиків стає і управління корпорацією. З 11 директорів найуспішніших філій нинішнього року створено постійно діючий консультативно-дорадчий орган — Раду директорів, метою якої є підвищення ефективності управління та забезпечення чіткої координації роботи виробничих підрозділів. Олександр Григорович також заявив про скорочення на 85 осіб кількості співробітників центрального офісу і пообіцяв не зупинятися в оптимізації системи управління корпорацією. Говорить, виявляти найефективніших співробітників йому неважко, адже і раніше працював у ДПЗКУ. Порядність, професіоналізм та ефективність — за цими критеріями сьогодні оцінюють у корпорації кожного працівника.

«Компанія — це передусім люди. Впевнений, що саме формування ефективної команди є однією з основних умов для подальшої успішної діяльності та розвитку корпорації», — резюмує керівник ДПЗКУ.
   

Опубліковано в журналі

№24(343) грудень 2016

Cхожі статті

Винно-гастрономічний туризм: об’єднання зусиль задля розвитку
Коли ж земля стане прозорою?
Світ навколо України, або Україна в центрі світу
Німецькі реалії сімейного господарювання
Олійний комплекс України, або «троянський кінь» для світу!
Життя з комплексами: як змінилася зернова логістика після введення вагового контролю
Тваринництво: розвиток всупереч усьому